Cyklus celodenních seminářů pro učitele matematiky, studenty učitelství i další zájemce o matemtiku.
Cílem cyklu seminářů je představit učitelům různé pohledy na to, jak může matematika vstupovat do každodenní reality – vědecké, pracovní i osobní. Chceme učitelům nabídnout inspiraci a argumenty, že matematika není pouhou školní disciplínou, ale je účinným a krásným nástrojem pro řešení nejrůznějších problémů a porozumění světu kolem nás.
Semináře probíhají pravidelně jednou za semestr (červen a září) a představí vždy tři přednášející z nejrůznějších oborů, akademických pracovišť i soukromé sféry.
Anotace: Už před mnoha staletími si (někteří) lidé uvědomovali, že není úplně jasné, jak sečíst nekonečně mnoho čísel a že tuto znalost potřebují. V průběhu přednášky si ukážeme, jak lze definovat součet (nekonečné) číselné řady a řadu zajímavých příkladů a pozorování. Přednášku ukončí pořádné vrávorání.
Anotace: V úvodu přednášky se podíváme na základní mechanismy skládání a řekneme si něco o matematickém pozadí. Naše cesty za tajemstvím nejprve začneme u skládání map, ukážeme si, že získané mechanismy lze využít při cestách do vesmíru a potom se přesuneme k robotickému skládání s minimálním odpadem. V závěru si ukážeme, že lze skládat i jiné věci než papír, a jak tyto mechanismy a materiály lze využít v lékařství.
Anotace: Dva datoví analytici vás vezmou do světa počítačového zpracování medicínských dat pro diagnostické účely, a to zejména snímků z mikroskopů a fyziologických signálů, kde se derivace mění ve filtry, matice v algoritmy a strojové učení v detektor skrytých vzorů. Pokusíme se ve dvou ukázkách srozumitelně vysvětlit, jak využíváme matematiku pro to, abychom učili stroj pomáhat v diagnostice.
8:45-9:00 registrace
9:00-9:15 zahájení
9:15-10:45 1. přednáška/workshop
10:45-11:00 coffee break
11:00-12:30 2. přednáška/workshop: prof. Jiří Bouchala: Ř + A + D + Y + ...
12:30-13:30 oběd
13:30-15:00 3. přednáška/workshop
15:00-15:15 zakončení
Realizace semináře je podpořena projektem IDZ - ÚK CZ.02.02.XX/00/23_018/0009177. Na seminář se přihlásíte ZDE. (Pokud nejste učitel na SŠ v Ústeckém kraji, není třeba se na seminář přes systém hlásit. Postačí emailová informace na magdalena.kratka(zavinac)ujep.cz.)
Přednáška popíše problematiku aplikačních úloh ve výuce matematiky s akcentem na tzv. reálné aplikační úlohy. Ty ukazují význam a užitečnost matematiky a tím přispívají k vytváření pozitivního vztahu k matematice a motivaci k jejímu studiu, k rozvíjení schopnosti matematizace reálných situací a vytváření matematických modelů. Po krátkém úvodu budou prezentovány příklady vhodných aplikačních úloh z různých oblastí školské matematiky.
Workshop je zaměřen na aplikace znalostí o goniometrických funkcích a geometrických posloupnostech. Nejprve prozkoumáme vliv parametrů funkce sinus na čistý tón, který je touto funkcí generován. Následně podrobněji rozebereme vztah frekvence tónu a jeho výšky a seznámíme se s různými přístupy rozdělení oktávy na dvanáct tónů. Konečně se vrátíme ke goniometrickým funkcím; demonstrujeme a dokážeme některé akustické vlastnosti součtu a součinu goniometrických funkcí. Ke všem demonstracím bude využit volně dostupný program GeoGebra a aktivity budou vybrány tak, aby byly přístupné žákům střední školy. Účastníci tak budou moci nově nabyté znalosti přímo využít ve své školské praxi.
Využíváte aplikace AI? A víte, jak umělá inteligence funguje? Jak se bude vyvíjet dál a zničí nakonec lidstvo, nebo bude lidstvu naopak prospěšná? V přednášce vysvětlíme, co je strojové učení a jak fungují hluboké neuronové sítě. Princip strojového učení předvedeme na metodě nejmenších čtverců. Dále přednáška poskytne podněty pro diskusi o tom, jak používání umělé inteligence mění společnost, pracovní trh a školy.