- Pro studenty
- Státní závěrečná zkouška
- SZZ NMgr. SŠ
Okruhy požadavků k SZZ navazujícího magisterského studia učitelství matematiky pro střední školy
Státní závěrečná zkouška se koná ze tří oblastí:
Algebra
- grupy (homomorfismy, podgrupy, součiny grup, symetrické grupy, cyklické grupy, Lagrangeova věta, struktura konečných komutativních grup)
- okruhy (ideály, faktorové okruhy, obory integrity, tělesa, rozšíření těles)
- polynomy (kořeny polynomů, polynomy nad celými, racionálními, reálnými a komplexními čísly, algebraické a transcendentní prvky, konstrukce konečných těles)
Matematická analýza
- reálná čísla (uspořádané těleso reálných čísel R, posloupnosti reálných čísel, konvergence posloupností, řady reálných čísel)
- reálné funkce jedné reálné proměnné (vlastnosti, elementární funkce, limity a spojitost, základní tvrzení o spojitých funkcích, posloupnosti a řady funkcí, vlastnosti derivace, použití derivací, neurčitý integrál, určitý integrál, použití integrálu)
- reálné funkce více reálných proměnných (parciální derivace, použití parciálních derivací, dvojnásobný a trojnásobný integrál, substituce v těchto integrálech, použití integrálu)
- obyčejné diferenciální rovnice (obyčejné diferenciální rovnice 1. řádu, rovnice se separovanými proměnnými, lineární diferenciální rovnice vyššího řádu)
- základy diferenciální geometrie (parametrické vyjádření křivky a plochy, křivost a torze křivky, oskulační kružnice, hlavní směry na ploše, Gaussova křivost, asymptotické, hlavní a geodetické křivky na ploše)
Didaktika matematiky
- procesně a obsahově orientovaná didaktika (poznávací proces a jeho deformace, strategie a metody výuky matematiky, konstruktivistická výuka, výzkumný přístup, vztah ontogeneze a fylogeneze, pojmotvorný proces)
- logická organizace matematické látky; definice, věty a důkazy v matematice a ve vyučování matematice na střední škole
- historie vývoje matematiky
- metody řešení matematických úloh (heuristické strategie, hrozny problémů, matematické modelování situací)
- problémové vyučování matematice (projekty, modelování a matematizace reálných situací, mezipředmětové vztahy, práce s daty)
- ICT ve vyučování matematice (Cabri, Geogebra, Excel, atd.)